Пакування палет: як правильно пакувати вантаж на палетах
Содержание:
Вступ
Пакування палет — найпопулярніший спосіб захистити продукцію на піддонах, підготувавши її до подальшого безпечного транспортування та складання. Для обмотування вантажів найчастіше використовують ручне або машинне пакування за допомогою стретч-плівки, стретч-худ та стрепінг-стрічки. Матеріали розтягуються і щільно прилягають до продукції, утворюючи утримуючу силу для запобігання розсипанню товарів і механічним пошкодженням, стреп-стрічки забезпечують додатковий захист важких предметів. Створюється ефективний та надійний бар’єр, який не дозволяє проникнути бруду, пилу та волозі всередину палети.
Багато років ці засоби захисту вантажів мають найбільший попит у більшості сфер промисловості. Багато виробників використовують палетування як завершальний етап пакувальної лінії. Надійна фіксація та економічність – запит більшості компаній. Манупакеджинг Україна пропонує пакувальні рішення європейської якості для продуктивного та безпечного обмотування та обв’язування різнотипних вантажів на піддонах.[1]
Значимість пакування палет
У середньому один зі ста вантажів пошкоджується і не доходить до пункту призначення. У разі, якщо виробництво недобросовісно підходить до палетування, використовуючи неякісні пакувальні матеріали, кількість пошкоджених палет значно збільшується. Правильний підхід до процесу пакування допомагає значно підвищити рівень безпеки вантажів, заощаджує на витраті матеріалу та стабілізує пакувальні процеси на фінальній стадії виробництва.
Головна мета упаковки – захист вантажу. Завдяки сучасному обладнанню та матеріалам можна досягти необхідного вигідного результату для продуктивної та безпечної упаковки.[2]
Підготовка до пакування палет
Пакування палет стрічкою або плівкою потребує комплексного підходу, де всі процеси правильно пов’язані між собою. Для підготовки до пакування необхідно оцінити тип продукції, правильно складувати її на підготовленому піддоні, що відповідає необхідним вимогам безпеки, правильно підібрати сировину та метод пакування. Для цього використовують ручне або машинне пакування.
Вибір палет та піддонів
Пакування піддонів із вантажем стретч-плівкою має відповідати вимогам щодо безпечного транспортування. Для правильного вибору піддона варто враховувати характеристики, особливості вантажу та середовище його використання. Для цього використовують міжнародні та національні стандарти для палет. Вміст, вага вантажів, що обробляються, їх метод складування впливають на центр тяжіння, що варто враховувати при вантажно-розвантажувальних роботах.
Найпоширеніші види піддонів:
- Євро (800*1200 мм)
- Фінські (1000*1200 мм)
- Палети з нижньою планкою
- Стрінгерні
- Двосторонні
- Пластикові
Для свого складу можна підібрати найоптимальніше рішення. Найчастіше застосовують кілька видів піддонів для задоволення потреб у різних сферах пакування і доставки.[3]
Підготовка вантажу до пакування
З правильною підготовкою вантажів до палетування можна уникнути 90 % пошкоджень під час транспортування. Важливо, щоб кожен тип вантажів був надійно закріплений і мав транспортну етикетку, розміщену у верхньому правому куті палети. Вантаж повинен відповідати встановленим габаритам та вазі для уникнення будь-яких ризиків його деформації. Товари на піддоні розміщуються рівно й не повинні виходити за межі зони тари для подальшого палетування за допомогою правильно підібраного пакувального матеріалу.
Вибір пакувальних матеріалів та інструментів
Правильний вибір пакувального матеріалу та обладнання – запорука успішності бренду. Рекомендується довірити цю роботу фахівцям, які допоможуть зробити оптимальний вибір. Багато в чому він залежить від типів вантажів, особливостей бізнесу, поставлених завдань та бюджету компанії. Для стандартної обмотки найчастіше вибирають стретч-плівку та палетайзери. Цей спосіб підходить для більшості галузей промисловості. Для захисту палет з п’яти сторін підійде стретч-худ плівка та спеціальна система для роботи з цим матеріалом. Для важких вантажів часто використовують стрепінг-стрічку та відповідні інструменти чи машини.
Важливі факти, що впливають на життєвий цикл продукції:
- Місце зберігання та складування
- Розподіл
- Доставка
- Вимоги торгівлі
Правильний вибір упаковки також залежить від зберігання, розповсюдження та відвантажень продукції, від типу транспортування та особливостей локації.[4]
Технології пакування палет
Палетування піддонів із вантажем може здійснюватися з використанням різних технологій. Після пакування плівкою палета може бути додатково обв’язана стрепінг-стрічкою, а для більшої безпеки кутів можна використовувати додаткові захисні куточки із пластикового або картонного профілю.
Технологія пакування палет багато в чому залежить від особливостей вантажів та сфери промисловості. Для нестабільних і тендітних вантажів часто використовують ручну обмотку або пакування сучасними палетайзерами, для важких і великогабаритних вантажів можна застосовувати мобільні палетайзери та стрепінг-інструменти, для продукції, яка буде зберігатися на відкритому повітрі, виробники активно застосовують стретч-худ або упаковку палет у термозбіжну плівку.[5]
Ручне пакування палет
Ручне обмотування, як і раніше, користується великим попитом під час роботи з легкими вантажами та для внутрішніх потреб виробництв. Це економічний спосіб для компаній, які виробляють невелику кількість продукції. Оператори вручну або за допомогою спеціального диспенсера можуть обмотувати товари на піддонах для їхнього подальшого складання та переміщення. Для цих потреб використовують спеціальну стретч-плівку для ручного пакування.
Автоматизоване пакування палет
Автоматичне пакування піддонів стрічкою або плівкою є актуальним для середніх і великих виробництв із різних сфер діяльності, які потребують високого рівня продуктивності. Для роботи застосовуються спеціальні автоматичні палетайзери. Це високошвидкісні системи, що ефективно виконують функцію палетування. Завдяки індивідуальним налаштуванням можна підібрати оптимальний режим пакування для конкретних видів вантажів: від обмотування стретч-плівкою, стрепінгу і до стретч-худ упаковки. Бізнес може підібрати для себе індивідуальне та вигідне рішення.
Термозбіжна упаковка палет
Термозбіжна плівка ідеально підійде для стабілізації великих і важких вантажів. Це герметична та прозора упаковка. Матеріал у вигляді спеціальних мішків легко одягається на об’єкт і “сідає” за допомогою гарячого повітря. У результаті виходить щільний захист з усіх боків. Плівка може бути виготовлена із поліетилену або ПВХ для конкретних цілей виробництва. Вона служить як спеціальний чохол та виконує основну роль плівки для захисту вмісту.[6]
Пакування палет з використанням палетайзерів та пакувальних роботів
Стаціонарні палетопакувальники та мобільні роботи відіграють важливу роль у сучасному світі упаковки. Для обмотування стандартних палет найчастіше використовують машину для пакування палет з поворотною платформою, на яку розміщують вантаж, і обмотують за попередньо заданими параметрами. Мобільні роботи-обмотувачі незамінні для роботи з нестандартними, великогабаритними та важкими вантажами, які не можна помістити на платформу стаціонарної машини. Мобільні рішення є актуальними і для складів з обмеженим простором. Вони компактні та можуть працювати в будь-якому доступному місці.[7]
Стійкість вантажу та захист від пошкоджень
Існує багато факторів, що впливають на пошкодження вантажів. Відповідно до вимог до перевезень вантажі повинні бути упаковані та надійно закріплені під час транспортування. Мета правильної упаковки – захист продукції та безпека на дорогах. Для стійкості вантажів після палетування та розміщення палет у транспортний засіб їх необхідно закріпити (при необхідності) за допомогою спеціальних засобів (притискні ремені тощо). Це дозволяє знизити ризики негативного механічного впливу на палету та допомогти безпечно доставити продукцію до пункту призначення. Правильно упакована продукція на піддоні — запорука успішного бізнесу.
Способи збільшення стійкості вантажу
Для підвищення стійкості палет існує кілька способів, які найчастіше застосовують під час внутрішнього транспортування та переміщення вантажів за кордон. Усі вони індивідуальні та залежать від конкретних ситуацій та потреб. Проаналізувавши рівень стійкості на вже існуючих прикладах, можна зрозуміти, яких додаткових заходів необхідно вжити для захисту вантажів.
Розміщуючи вантаж у кузові автомобіля, достатньо звертати увагу на кілька простих правил:
- Великі та важкі вантажі розміщуються внизу кузова. Центр тяжіння палет безпосередньо впливає на стійкість автомобіля.
- Однорідні вантажі штабелюють у кузові, дотримуючись однакової кількості ярусів по всій площі для рівномірного та надійного кріплення, використовуючи елементи кріплення.
- Маленькі вантажі можна розміщувати зверху, щоб уникнути їх пошкодження.
Прості правила пакування та розміщення вантажів при транспортуванні допоможуть зберегти їх у цілісності та безпеці.[8]
Захист вантажу від зовнішніх факторів та механічних пошкоджень
Правильна упаковка — важливий етап для подальшого збереження вантажів під час транспортування та зберігання. Жорстка упаковка призначається для крихких виробів, що б’ються. Для неї використовують спеціальний палетний борт, решетування та повітряно-пухирчасту плівку. Ці додаткові конструкції створюють максимальну стійкість вантажу під час переміщень.
Напівжорсткий вид упаковки підійде для піддонів із делікатною продукцією та різних резервуарів. Такі вантажі можуть бути упаковані картонними або фанерними ящиками. М’який вид упаковки відноситься до “м’яких” категорій товарів (тканина, папір, плівки та інші сипучі суміші). Такі продукти можуть бути додатково поміщені у спеціальні поліетиленові мішки, що дозволяє отримати додатковий захист товарів від промокання та забруднень.
Економічна ефективність пакування палет
Для економічного використання пакувальних рішень для продукції на піддонах необхідно правильно підібрати матеріал, обладнання для пакування палет та налаштувати пакувальні цикли відповідно до вимог до конкретних вантажів. Комплексний підхід до мінімізації витрат передбачає використання тоншої плівки та відповідних програм розтягування матеріалу. Зробивши правильний вибір, можна заощадити до 45 % на сировині. Таким чином, палетування стає не тільки доступнішим, а й економічним. При цьому не втрачається рівень ефективності утримання палет та безпеки вантажів загалом.[9]
Зниження витрат на пакування та транспортування
Кінцеві етапи виробництва, пов’язані з пакуванням та транспортуванням, вимагають особливої уваги та аналізу. Сучасний ринок палетування пропонує безліч способів зниження витрат. Компанії можуть заощаджувати на матеріалі, не втративши сили утримання вантажів.
Вони можуть підібрати більш сучасне обладнання, яке окупається в перші роки експлуатації та допомагає стабільніше та якісніше здійснювати цикли пакування, при цьому без істотного браку, з економією на матеріалах та обслуговуванні. Правильно запаковані вантажі знижують ризики пошкоджень під час транспортування, відповідно, і витрати на втрати при переміщеннях.
Зменшення ризиків заподіяти збитків через пошкодження вантажу
Перевезення вантажів — важливий і часом непередбачуваний етап фінальної стадії виробництва. Існує безліч ризиків втратити вантаж під час транспортування. Для їх зменшення варто подбати про правильний вибір упаковки та кріплення палет у кузові автомобіля. Багато факторів ризику безпосередньо пов’язані з логістикою. Варто довіряти транспортування перевіреним та сертифікованим компаніям, які відповідають за вантаж та сумлінно підходять до етапу вантажно-розвантажувальних робіт.
Стандарти пакування палет
Для правильного та безпечного пакування палет використовують внутрішні та міжнародні стандарти. Це вимоги до вантажів на піддонах для забезпечення збереження товарів та безпечного транспортування. Необхідно переконатися, що упаковка відповідає ГОСТам і не перевищує максимальної ваги 900 кг. Максимальна висота піддону з вантажем не повинна перевищувати 2200 мм.
Товари повинні бути акуратно укладені без зміщення центру ваги та їх краї не повинні виступати за межі піддону більш ніж на 20 мм. Пакувальний матеріал захищає продукцію від зовнішнього впливу і частково може зачіпати сам піддон для створення стійкішої упаковки. Дрібні продукти накладаються у кілька рядів, не перевищуючи максимально допустимої висоти палети. Важкі товари кладуться знизу. Найчастіше використовуються європалети розміром 800х1200 мм.
Огляд стандартів пакування палет
Стандарти пакування продукції приймаються в кожній країні та можуть відрізнятися певними особливостями. Вони періодично переглядаються на законодавчому рівні з появою нових видів упаковки, тари та нововведень у товарообігу. В Україні, згідно з ГОСТ 17527 – 2003, існує два види тари: великогабаритна та малогабаритна (у межах 1200х1000х1200 мм).
Стандартний розмір упаковки на палеті становить 1200х800х1700 мм. Стандартна вага палети не перевищує 700 кг. У харчовому секторі важливо дотримуватись санітарних норм, переміщувати та зберігати продукцію усередині виробництва на пластикових піддонах, дотримуватись правил складування та правильного захисту вантажів за допомогою пакувальних матеріалів.
Важливість дотримання стандартів для безпеки та якості упаковки
Дотримання стандартів та якості упаковки безпосередньо пов’язане з безпекою вантажів. У разі порушень виробництво може мати серйозні труднощі, результат яких — пошкодження вантажів і фінансові втрати. Якість упаковки грає найважливішу роль у поширенні продукції і оптимальній підтримці ланцюжків поставок. Завдяки правильному підходу до фінальної стадії виробництва компанія підтримує стабільний розвиток бізнесу без істотних ризиків у логістиці.[4]
Практичні рекомендації для бізнесу та логістичних компаній
Для підвищення ефективності логістичних постачань потрібно усунути вже існуючі неполадки, пов’язані з пакувальними процесами, та удосконалити виробничі лінії для збільшення своєї конкурентоспроможності. Для цього є кілька простих рекомендацій:
- Аналіз промислових процесів для розуміння реального стану бізнесу та областей, на які варто звернути особливу увагу.
- Складання чіткого плану дій для усунення неполадок та підвищення рівня продуктивності та якості упаковки згідно з наявним бюджетом.
- Автоматизація виробничих процесів та правильний вибір обладнання, матеріалів та налаштувань для конкретних вантажів.
- Контроль та аналіз поставлених завдань.
Для оптимального підходу до важливих процесів на підприємстві рекомендується звернутися до сертифікованих фахівців, які зможуть максимально ефективно та швидко створити умови для адаптації компанії до нововведень.[10]
Часті питання про пакування палет
→️ Чим обмотують палети?
→ Як закріпити вантаж на палеті?
Для правильного кріплення вантажу на піддоні достатньо дотримуватись кількох простих правил:
- підібрати потрібний тип та розмір піддону;
- розташувати вантаж максимально щільно один до одного, щоб він не виходив за межі піддону;
- упакувати вантаж на піддоні за допомогою правильно підібраного матеріалу (стретч-плівка, стретч-худ, стрепінг, термозбіжна плівка).
→ Що означає “палетування”?
→ Як розмістити вантаж на палеті?
Вантаж на піддоні розміщується з дотриманням кількох вимог:
- максимальна висота палети — 1800 мм;
- максимальний виступ вантажу за межі піддону – 20 мм;
- важкі продукти складуються знизу, легкі — зверху;
- кількість рядів залежить від міцності та ваги продуктів;
- для складування найчастіше використовують “цегляну кладку”.
Список літератури:
- Бендерский, В.А. Упаковка и паллетирование: Учебник для вузов / В.А. Бендерский – М.: ИНФРА-М, 2007. – 272 с.
- Катушева, Л.В. Упаковка и паллетирование продукции: Учебное пособие / Л.В. Катушева, И.А. Назаренко – М.: НИЦ “Инфра-М”, 2013. – 152 с.
- Беляев, А.В. Упаковка и паллетирование продукции: Практическое руководство / А.В. Беляев – М.: Издательство “Кнорус”, 2012. – 256 с.
- Шеин, Г.Я. Технология упаковки и паллетирования: Учебное пособие / Г.Я. Шеин – СПб.: Политехника, 2008. – 352 с.
- Артамонов, И.И. Упаковка и паллетирование продукции: Учебник для вузов / И.И. Артамонов – М.: Экономика, 2007. – 336 с.
- Киселева, Л.А. Упаковка и паллетирование: Практические рекомендации / Л.А. Киселева – М.: “Альпина Паблишер”, 2016. – 208 с.
- Рябов, В.А. Упаковка и паллетирование: Основы проектирования / В.А. Рябов – М.: Издательский дом “Дашков и К”, 2017. – 304 с.
- Черняев, А.В. Упаковка и паллетирование: Теория и практика / А.В. Черняев – М.: Финансы и статистика, 2009. – 296 с.
- Бирюков, А.В. Паллетирование и упаковка товаров: Методические указания / А.В. Бирюков – М.: Издательство “Юрайт”, 2018. – 76 с.
- Рябцев, А.А. Оптимизация паллетирования и упаковки товаров: Учебное пособие / А.А. Рябцев – М.: Издательство “МГУП”, 2019. – 184 с.